https-case

Van HTTP naar HTTPS, een case met Serviesshop.com

7 Augustus 2014 stonden alle SEO blogs in het teken van een nieuwtje van Google. Google kondigde aan dat ze HTTPS als ranking factor hebben opgenomen in hun zoek algoritme. Hoewel het volgens Google nu nog slechts een kleine factor is, die op minder dan 1% van de wereldwijde zoekresultaten invloed heeft, kan een beveiligde verbinding in de toekomst een grotere rol gaan spelen.

http naar https seo

SSL en TLS zijn beveiligingsprotocollen waarmee het mogelijk is om op een veilige manier een verbinding tussen een bezoeker en een website op te zetten. Een SSL/TLS verbinding is te herkennen aan dat een URL begint met HTTPS in plaats van HTTP. Om een website met SSL/TLS te beveiligen, dient er een certificaat aangeschaft en geïnstalleerd te worden op de server.

Google hecht veel belang aan goed beveiligde websites een raadt website eigenaren aan om daarom over te stappen naar een via HTTPS versleutelde verbinding. In deze video legt Google uit waarom ze dit zo belangrijk vinden:

Het nieuws van Google is niet direct een reden om met z’n allen massaal over te gaan van HTTP naar HTTPS, maar als e-commerce freaks zijn we natuurlijk wel nieuwsgierig naar wat de positieve en negatieve consequenties kunnen zijn bij een overstap. Reden genoeg om dit daarom met onze eigen webwinkel serviesshop.com te testen.

Voor- en nadelen

Om te voorkomen dat één of meerdere verkeersbronnen hinder ondervinden van de aanpassing, was stap 1 het in kaart brengen van de voordelen, nadelen en acties per marketing discipline.

De belangrijkste voordelen zijn een veiligere verbinding tussen Serviesshop en haar bezoekers, meer vertrouwen bij bezoekers, wat kan leiden tot een hoger conversiepercentage en een positief effect op de SEO resultaten.

Helaas kan een overstap naar HTTPS ook een aantal nadelen hebben:

  • Aan het aanschaffen van een SSL/TLS certificaat zijn kosten verbonden. Bij Serviesshop is gekozen voor SSL certificaat van Networking4all met een 256-bit encryptie op een 2048-bit root van € 35,- per jaar.
  • HTTPS kan zorgen voor een langere laadtijd. Dit kan weer leiden tot een lager conversiepercentage en in extreme gevallen tot een minder goede vindbaarheid in zoekmachines.
  • Door het instellen van redirects van URL’s met HTTP naar HTTPS gaat er theoretisch gezien een klein beetje linkwaarde van pagina’s verloren, omdat veel externe links hierdoor niet meer rechtstreeks naar de betreffende URL linken, maar via een redirect.
  • Wanneer een URL verandert, vervallen ook de shares op social media netwerken als Facebook, Twitter, Pinterest en Google+. Productpagina’s van Serviesshop bevatten deze share buttons op dit moment.

Vanuit zowel techniek als de verschillende marketing disciplines zijn diverse acties van belang. Deze acties hebben voornamelijk te maken met het feit dat de URL’s veranderen. Ondanks dat alleen het begin van URL’s alleen verandert van HTTP naar HTTPS, zijn dit wel echt andere URL’s.

SEO acties

  • Er dient een redirect ingesteld te worden die automatisch alle URL’s die met HTTP beginnen, redirect naar dezelfde URL met HTTPS.
  • Alle HTTP URL’s in de XML sitemap moeten worden vervangen door HTTPS URL’s.
  • De URL van de XML sitemap in het robots.txt bestand dient aangepast te worden naar HTTPS.
  • De XML sitemap moet opnieuw worden indiend in Google Webmaster Tools.
  • Alle interne links moeten worden aangepast van HTTP URL’s naar HTTPS URL’s.
  • Google adviseert om een adreswijziging in te dienen in Google Webmaster Tools. De ‘change of address tool’ ondersteunt een verhuizing naar HTTPS op dit moment echter nog niet. John Mueller van Google geeft aan dat alleen 301 redirects ook voldoende is om de verhuizing aan Google door te geven.

Overige marketing acties

  • In Google Analytics moet de website URL aangepast worden van HTTP naar HTTPS. Het doel hiervan is zorgen dat links vanuit Google Analytics naar de website naar de juiste URL verwijzen.

http naar https SEO

  • Bestemming URL’s van advertenties en affiliate links dienen aangepast te worden naar de nieuwe URL’s.
  • De masterfeed die gebruikt wordt voor het genereren van subfeeds voor onder andere Beslist en voor PLA’s dient te worden aangepast.
  • URL’s in het e-mail template (nieuwsbrief en servicemails) dienen aangepast te worden van HTTP naar HTTPS. Een nadeel hierbij is dat het platform voor het versturen van de mails (Tripolis) HTTP URL’s gebruikt die geredirect worden naar de uiteindelijke URL’s. Dit wordt gedaan om kliks te registreren, maar heeft als gevolg dat vanuit een mail niet zichtbaar is dat de website op HTTPS draait.
  • Links naar Serviesshop vanaf diverse social media profielen en belangrijke verwijzende websites dienen aangepast te worden, zodat deze naar de HTTPS URL verwijzen.

De migratie

Serviesshop maakt gebruik van een SSL certificaat van Networking4all met een 256-bit encryptie op een 2048-bit root van € 35,- per jaar. Dit certificaat is niet voor deze migratie aangeschaft, maar werd al op een aantal pagina’s van Serviesshop gebruikt. Alle pagina’s, afbeeldingen, formulieren, bestanden en scripts worden met de migratie omgezet naar HTTPS. Daarnaast worden alle HTTP URL’s met een 301 redirect naar een HTTPS URL gestuurd.

In de dagen voor de migratie zijn de verschillende acties voorbereid, zodat we donderdag 21 augustus live konden. Een controle in de tool Screaming Frog liet na de aanpassing zien dat alle URL’s keurig geredirect werden.

http naar https seo

Hierbij stuiten we nog wel  op een probleem. In de oude situatie hoefden pagina’s die al op HTTPS draaiden niet geïndexeerd te worden door Google. Dit is toen opgelost met een instelling die aangeeft dat alle HTTPS pagina’s automatisch op ‘noindex’ staan. Door de overstap stond ineens de hele website op ‘noindex’. Gelukkig werd dit direct opgemerkt en konden we dit binnen enkele minuten oplossen.

Resultaten en conclusie

De posities van Serviesshop in Google.nl zijn licht gestegen (+ 1,5%) na de overstap naar HTTPS. Ten tijde van de aanpassing zijn er geen andere SEO acties in gang gezet. Toch is het onmogelijk om op basis hiervan de conclusie te trekken dat de stijging is veroorzaakt door een HTTPS verbinding. Posities schommelen continu en zijn van veel factoren afhankelijk. Ik verwacht dat het positieve SEO effect dermate klein is dat dit geen zichtbare stijging oplevert. Een uitgebreide test van Search Metrics laat ook zien dat er geen zichtbaar verschil zichtbaar is in de vindbaarheid tussen HTTP en HTTPS.

Veranderingen in de laadtijd voor en na de aanpassing hebben we op drie manieren gemeten. Met de tools GTmetrix en Pingdom hebben we meerdere metingen over meerdere dagen voor en na de aanpassing verricht. Daarnaast hebben we na de aanpassing data uit Google Analytics van voor en na de aanpassing vergeleken. GTmetrix geeft een toename van de laadtijd van 13% aan, de server staat hierbij in Canada. Pingdom geeft een afname van de laadtijd van 1% aan, de server staat hierbij in Amsterdam. Google Analytics geeft aan dat de laadtijd 10% sneller is geworden ten opzichte van de oude situatie. Google Analytics geeft een gemiddelde laadtijd weer van de bezoekers die de website bezocht hebben. Bekijk ook de test van André Scholten waarin de invloed van HTTPS op laadtijd in een A/B test zichtbaar is.

In de week na de aanpassing is een lichte, niet significante stijging te zien in het conversiepercentage ten opzichte van de week hiervoor. Omdat we geen A/B test konden draaien en omdat de data van een korte periode is, kunnen we op basis hiervan geen conclusies trekken.

De acties die in gang gezet moeten worden bij een volledige overstap naar HTTPS verschillen natuurlijk per website. In andere situaties zullen ook andere acties opgepakt moeten worden (voorbeeld). Hoewel de behoefte naar een volledige overstap na de aanpassing van Google mogelijk veelal vanuit SEO oogpunt komt, laat deze case zien dat het wel belangrijk is om het volledige marketingteam hierbij te betrekken. Het is geen kwestie van enkel een certificaat installeren en redirects instellen.

Op dit moment zien we voor de meeste webwinkels niet direct een groot voordeel voor het overstappen van HTTP naar HTTPS. Pagina’s waarvoor een veilige verbinding van belang is, zoals het bestelproces, draaien in veel gevallen al op HTTPS. Voor een simpele content pagina, waarop geen interactie tussen bezoekers en de webwinkel mogelijk is, zal HTTPS niet direct meerwaarde bieden voor de bezoeker. Natuurlijk zijn we ook nieuwsgierig naar ervaringen bij andere webwinkels. Wie is er al overgestapt naar HTTPS?

Dit artikel heb ik geschreven voor De Nieuwe Zaak

Deel dit bericht