10 Tips om je lokale vindbaarheid met Google Places te verbeteren

Terwijl de standaard organische resultaten in Google steeds meer aan ruimte moeten inleveren, als gevolg van Universal Search, is de zichtbaarheid van lokale resultaten (Google Places) juist enorm toegenomen. In het verleden was het relatief eenvoudig om je webshop in Google te laten scoren voor een belangrijk zoekwoord, in combinatie met een plaatsnaam. Door simpelweg een pagina voor bijvoorbeeld ‘Herenmode Amsterdam’ aan te maken kon je relatief gemakkelijk een top positie met deze zoekwoord combinatie opbouwen in Google.

Terwijl de standaard organische resultaten in Google steeds meer aan ruimte moeten inleveren, als gevolg van Universal Search, is de zichtbaarheid van lokale resultaten (Google Places) juist enorm toegenomen. In het verleden was het relatief eenvoudig om je webshop in Google te laten scoren voor een belangrijk zoekwoord, in combinatie met een plaatsnaam. Door simpelweg een pagina voor bijvoorbeeld ‘Herenmode Amsterdam’ aan te maken kon je relatief gemakkelijk een top positie met deze zoekwoord combinatie opbouwen in Google.

Herenmode Google Places

Wanneer je nu zoekt naar herenmode in Amsterdam, worden de standaard organische resultaten naar beneden en naar pagina twee verschoven door een behoorlijke lijst met lokale resultaten. Erg jammer natuurlijk voor de bedrijven die voor alle grote steden op hun website pagina’s hadden geoptimaliseerd, maar ook een enorme kans voor marketeers van (e-Commerce) bedrijven met fysieke winkels of vestigingen. Toch lijkt het of veel marketeers hier nog niet van op de hoogte zijn. Ondanks dat Google Places al ruim anderhalf jaar beschikbaar is (daarvoor heette het Google Bedrijvencentrum) hebben veel bedrijven hier nog niet op ingespeeld, door een goede plaatspagina in Google Places te maken en deze voor Local SEO doeleinden te optimaliseren.

Net als bij de standaard organische resultaten in Google, is het aanbod aan plaatspagina’s op veel zoekwoorden erg groot en kan niet ieder bedrijf op de eerste pagina staan. Het bepalen van de positie van een plaatspagina in Google Places is net als bij ‘normale SEO’ gebaseerd op een complex algoritme.

Hieronder staan 10 tips om de positie in de lokale resultaten zoveel mogelijk in positieve zin te beïnvloeden.

Tips

1. Vul alle velden bij het maken van je plaatspagina zo volledig mogelijk in. Besteed hierbij extra aandacht aan het definiëren van de juiste categorieën. De categorieën van een plaatspagina zijn de belangrijkste plek om belangrijke zoekwoorden in te verwerken. Het is mogelijk om vijf categorieën te kiezen uit een lijst van Google. Daarnaast kan je zelf ook vijf categorieën toevoegen.

2. Denk je dat de traditionele manier van linkbuilding niet meer van deze tijd is? Vergeet het maar. Met de komst van Google Places komt de ouderwetse manier van linkbuilding weer helemaal terug. Voor Google Places is het echter niet de kunst om te zorgen dat er links naar je website geplaatst worden. Het gaat erom dat zoveel mogelijk sites je adresgegevens vermelden. In Local SEO jargon noemt men dit ook wel mentions. Om maar gelijk de daad maar bij het woord te voegen, dit ziet er als volgt uit:

De Nieuwe Zaak
Oude Vismarkt 9
8011 TA Zwolle
Tel: 038-4320163

3. Naast het vermeldt krijgen van je adresgegevens op andere sites, is het ook van belang dat je vestiging zoveel mogelijk positieve recensies krijgt. Stimuleer tevreden klanten dus om een recensie achter te laten op je plaatspagina. Ook het stimuleren van de recensies op plaatspagina’s kun je vergelijken met het verkrijgen van links naar je webiste.

4. Zorg er niet alleen voor dat je adresgegevens correct op de plaatspagina en op andere websites vermeld staan. Google hecht ook veel waarde aan deze zelfde adresgegevens op je eigen website. Maak daarom bij voorkeur een unieke pagina op je website voor iedere vestiging en zorg ervoor dat deze pagina’s door Google geïndexeerd worden.

5. Begin niet morgen, maar vandaag! Net als bij je website, is leeftijd ook een ranking factor voor plaatspagina’s. Het is daarom makkelijker om goede posities te behalen met een plaatspagina die al langer bestaat. Ook wordt het natuurlijk steeds lastiger om het aantal adres vermeldingen en recensies van je concurrent in te halen, als je later begint met het optimaliseren van de plaatspagina.

6. Wees consistent met adresvermeldingen. Wanneer adresgegevens of telefoonnummers niet volledig overeen komen, heeft dit een negatieve invloed op de vindbaarheid van je plaatspagina. Dit geldt zowel voor de gegevens op je plaatspagina, eigen website en websites waarop je vermeld staat.

7. Voorkom de aanwezigheid van meerdere plaatspagina’s met het zelfde adres of telefoonnummer. Dit tast de geloofwaardigheid van je plaatspagina aan en heeft daarmee ook een negatieve invloed op de vindbaarheid hiervan.

8. Gebruik geen 06- of 0800-nummer op je plaatspagina. Je versterkt je plaatspagina juist met een lokaal telefoonnummer.

9. Gebruik op je plaatspagina maximaal één categorie per invulveld. Het heeft geen zin om meer dan één categorie in te vullen, om zo het maximum van tien categorieën te omzeilen.

10. Voeg geen extra zoekwoorden toe aan je bedrijfsnaam. Het toevoegen van bijvoorbeeld een locatie of zoekwoord aan je bedrijfsnaam heeft een negatief effect op de vindbaarheid van je plaatspagina.

Natuurlijk zijn de bovenstaande tips slechts een selectie van alle factoren die invloed hebben op de vindbaarheid van je plaatspagina.

We zien reacties met andere tips en ervaringen om slim om te gaan met Google Places graag tegemoet!

Dit artikel heb ik geschreven voor Marketingfacts

Deel dit bericht

Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email