mobile-rankingfactor

Ben jij na 21 april nog goed vindbaar in de mobiele zoekresultaten van Google?

Je hebt er de laatste maanden vast al iets over gehoord. Google gaat steeds meer waarde hechten aan het feit of je website mobile-friendly is of niet. Vanaf april wordt dit een officiële rankingfactor, wat betekent dat niet mobiel vriendelijke webshops achtergesteld kunnen worden in de mobiele zoekresultaten.

Google op mobile device

In november 2014 lanceerde Google al een tool om te testen om je site mobile-friendly is. Hierbij krijgen mobile-friendly sites zelfs een label in de zoekresultaten waarin staat dat ze ‘voor mobiel’ geoptimaliseerd zijn.

mobile serp

In februari van dit jaar werd aangekondigd dat ‘mobile friendliness’ ook aan het algoritme van Google wordt toegevoegd als rankingfactor. Vanaf 21 april wordt deze rankingfactor wereldwijd in alle talen uitgerold. In de ‘guide to mobile-friendly sites‘ van Google kun je vinden hoe je ervoor zorgt dat je site mobile friendly is.

Natuurlijk is dit alleen niet ineens een reden om allemaal massaal over te stappen naar een mobile-friendly oplossing, zoals responsive design. De trend dat steeds meer websites worden bezocht met mobiele devices zien we al jaren. Om je content op een gebruikersvriendelijke manier aan je bezoekers te tonen, hebben veel websites de afgelopen jaren de stap naar een mobiele of responsive website al gemaakt. We zitten inmiddels op het omslagpunt, van meer mobiele zoekopdrachten dan zoekopdrachten van desktop computers. De aankondiging van Google geeft wel een extra reden om een zo optimaal mogelijke user experience aan je bezoekers te bieden en nu die stap te maken.

mobile vs desktop search

De impact van deze update

Het Google algoritme bestaat uit veel verschillende factoren die samen de vindbaarheid van je website bepalen. De vraag is dan ook, gaan we deze wijziging daadwerkelijk terugzien in de zoekresultaten? En loop je echt bezoeken en omzet mis als je website het mobile-friendly label niet heeft? Zineb Ait Bahajji, een webmaster trends analist van Google gaf hier dinsdag 17 maart tijdens SMX Munich meer duidelijkheid over. Het effect van mobile friendliness als rankingfactor gaat groter zijn dan de Panda en Penguin updates van Google. Gary Illyes van Google heeft hierover de onderstaande Tweet van Aleyda Solis geretweet.

tweet SMX over mobile ranking factor

De Panda update had op het hoogste punt invloed op 12% van alle zoekopdrachten. Bij de Penguin update was dit ongeveer 4%. Barry Schwartz sluit in zijn artikel hierover dan ook af met de tekst “If your site is not mobile-friendly, it will suffer greatly in the mobile search results”. Belangrijk om te weten is dat de wijziging alleen invloed zal hebben op zoekresultaten met mobiele devices. De zoekresultaten voor desktop zoekopdrachten zullen op basis hiervan dus niet veranderen. Los van de desktop zoekopdrachten blijft er dan nog steeds een flink deel bezoeken over waar de wijziging invloed op heeft. Een verminderde vindbaarheid in deze zoekresultaten betekent daarom al snel minder bezoeken en omzet.

Zoals het oud Hollandse spreekwoord zegt ‘voorkomen is beter dan genezen’. Is je shop niet mobile-friendly? Zet dit dan hoog op je roadmap! De eerste stap hiervoor, is zorgen dat je een mobiele, responsive of adaptive site hebt. De vervolgstap is ervoor zorgen dat Google je site als mobile friendly bestempeld. Dit kan gecheckt worden in een tool van Google en in het rapport ‘Mobiele bruikbaarheid’ (onder zoekverkeer) in Google Webmaster Tools. Voldoet je site niet aan de voorwaarden? Gebruik dan de guide to mobile-friendly sites van Google om wel aan de voorwaarden te voldoen.

Foto met dank aan Denys Prykhodov / Shutterstock.com

Dit artikel heb ik geschreven voor De Nieuwe Zaak

Deel dit bericht