google-pigeon

De ‘Google Pigeon Update’… Wat staat ons te wachten?

Heb je naast je webwinkel één of meerdere fysieke vestigingen? Dan ontkom je er niet aan! Hoewel local SEO in Nederland nog steeds in de kinderschoenen staat, neemt het belang hiervan door ontwikkelingen bij Google, door de toenemende stijging van mobile en door de groeiende vraag naar een omnichannel strategie toe. Waar bij SEO de focus veelal op de vindbaarheid in één of meerdere landen ligt, ligt deze bij local SEO meer op de regio waarin je met een vestiging actief bent. Een logische ontwikkeling, want wat heeft een kledingwinkel uit Groningen eraan om in Zeeland goed vindbaar te zijn op relevante zoekopdrachten?

Wie ontwikkelingen in de SEO wereld volgt is de laatste jaren dood gegooid met termen als Panda, Penguin en Hummingbird. Updates en een algoritme van Google die elk de naam van een dier hebben gekregen. Updates die elk grote gevolgen hebben gehad voor websites die zich niet aan de richtlijnen van Google houden en voor de manier waarop SEO in 2014 wordt uitgeoefend. Sinds vorige week lijkt de dierentuin van Google te zijn uitgebreid met een vogelkooi.

Google Pigeon

Het ‘Pigeon’ algoritme

Donderdag 24 juli heeft Google een nieuw algoritme voor meer nuttige, relevante en nauwkeurige lokale zoekresultaten gelanceerd. Het nieuwe algoritme sluit beter aan bij het traditionele algoritme. De resultaten van het algoritme zijn zichtbaar binnen Google Maps en in de standaard zoekresultaten van Google. Google geeft bij Search Engine Land het volgende aan over de update:

“the new local search algorithm ties deeper into their web search capabilities, including the hundreds of ranking signals they use in web search along with search features such as Knowledge Graph, spelling correction, synonyms and more”

Barry Schwartz voegde daar op zijn blog Seroundtable.com aan toe dat het algoritme ook nauwkeuriger is met de factoren afstand en locatie voor het bepalen van de rankings.

Google Pigeon

Google heeft de update geen naam gegeven. Daarom heeft Search Engine Land de update de naam ‘Pigeon’ gegeven. Waarom? Omdat duiven er naar neigen om terug naar huis te vliegen. Dit past volgens Search Engine Land, die de Panda update in het verleden al eens tot de tijdelijke naam ‘Farmer update’ bestempelde, goed bij dit nieuwe algoritme.

Net als bij de lancering van het nieuwe algoritme voor de standaard zoekresultaten (Hummingbird), is dit ook een verandering die vooral achter de schermen plaats vindt. Toch heeft deze ontwikkeling wel invloed op rankings in zoekresultaten, al heeft Google hier geen exacte cijfers over vrijgegeven. Net als Hummingbird is het ook geen algoritme dat zich specifiek op spam richt. Op dit moment is de update alleen uitgerold voor Engelse zoekopdrachten in de Verenigde Staten. Wanneer de update wordt uitgerold naar meer landen en talen is nog niet bekend. Veranderingen zijn in Nederland dus nog niet zichtbaar, maar hier zal ongetwijfeld snel verandering in komen. Op diverse Amerikaanse fora wordt gesproken over grote veranderingen in rankings, waarvan hieronder een voorbeeld.

Verandering in Google Maps

Enkele dagen voor de update:

Google pigeon

Vlak na de update:

Google pigeon

Veranderingen in zoekresultaten

Uit data van Moz.com blijkt dat op 24 juli nog in 11,2% van de zoekresultaten een zogenaamd pack met lokale resultaten werd getoond. Op 25 juli, direct na de update was dit nog bij slechts 4,2% van de zoekresultaten het geval. Dit is een daling van ruim 60%. Ook is het aantal zoekresultaten met één lokaal resultaat gestegen en het aantal zoekresultaten met meerdere locaties in een carrousel gedaald.MozCast Pigeon

De zichtbaarheid van lokale directories is na de update gestegen. Zo profiteert Yelp van het nieuwe algoritme. Hieronder is een zoekopdracht te zien naar ‘gary danko yelp’ van vlak voor de update:Yelp Serp Pigeon

Na de update staat Yelp op de eerste positie voor deze zoekopdracht:

Google Pigeon Yelp serp

Op de onderstaande afbeelding is te zien dat ook andere lokale directories profiteren van de update. Bij een zoekopdracht naar ‘seattle restaurants’ worden in de carrousel wel specifieke restaurants getoond, maar in de resultaten daaronder enkel directories.

Pigeon Google

Vergelijkbare resultaten zijn zichtbaar bij een zoekopdracht naar ‘miami  hotels’, terwijl een zoekopdracht naar ‘chicago pizza’ juist wel weer specifieke pizzeria’s toont in de zoekresultaten onder de carrousel.

Het is nog te vroeg is om conclusies te trekken over welke rankingfactors in belang zijn toegenomen of gedaald. Lokale directories lijken in ieder geval te profiteren van de update. Specifieke factoren die voor een betere vindbaarheid van jouw vestiging zorgen, ten opzichte van je concurrentie zijn nog niet bekend, maar hiervoor gelden in ieder geval nog steeds de factoren die we al jaren kennen. Voorbeelden hiervan zijn de aanwezigheid van een unieke pagina van iedere vestiging op je website, een correct en volledig ingevulde Google+ local pagina (binnen Google Mijn Bedrijf) en een goede aanwezigheid in de vorm van links, reviews en citations op relevante websites in je regio.

Credits afbeeldingen: Search Engine LandSeroundtable.comMozcast.com

Dit artikel heb ik geschreven voor De Nieuwe Zaak 

Deel dit bericht