jerrel

Een podcast experiment: het resultaat na 7 maanden

Begin 2020 ben ik hobbymatig een podcast over radio gestart. Niet alleen vanwege mijn interesse in het onderwerp, maar ook om ervaring op te doen met podcasting.

Hoewel het gewoon een projectje voor in de avonduren is, ben ik positief verrast over de resultaten die je hiermee in een korte periode behalen. Ik deel afleveringen alleen organisch op Facebook, Instagram en in enkele Whatsapp groepen. 

Een aantal resultaten

  • Downloads: 36.000 downloads in de eerste 7 maanden. De Spotify top 200 voor podcasts in Nederland gehaald. En veel eenmalige luisteraars die zich abonneren zodat je ze iedere week opnieuw bereikt.
  • Engagement: Een gemiddelde aflevering duurt 1 uur en wordt door bijna iedereen volledig afgeluisterd.
  • Kranten: Een vermelding in verschillende regionale en landelijke kranten, waaronder het Dagblad van het Noorden en het AD.
  • Radio en TV: Interview bij 538 en een vermelding op tv in RTL Boulevard.
  • Netwerk: Leuke nieuwe mensen leren kennen die te gast zijn geweest, zoals Herbert Visser (directeur SLAM! en 100%NL) en DJ Patrick Kicken.
  • SEO: Tientallen links van externe websites, die op een natuurlijke manier tot stand zijn gekomen (en waarvan een deel ‘followed’ is).
  • Nieuwe verdienmodellen: Benaderd door een theaterdirecteur voor een pilot om een live variant van de podcast te lanceren in het theater.

Andere podcast makers

Als ik om mij heen kijk naar andere podcasts makers, dan zijn dat vooral BN-ers, uitgevers en mediabedrijven. Natuurlijk zijn er ook echt wel hele goede initiatieven van andere type organisaties, zoals B2B bedrijven, maar ik zie ze nog te weinig.

Podcasting als variant op bloggen?

Als ik dan kijk naar hoeveel geld organisaties uitgeven aan tekstuele content (vaak blogs), dan vind ik het jammer dat podcasting niet meer aandacht krijgt. Ik denk dat veel mensen het regelmatig tegenkomen: de periodieke blogs die één keer op LinkedIn en Twitter worden gedeeld, maar waarop bijna niemand doorklikt (geen engagement, laag organisch bereik). En die op het gebied van SEO ook niet doen wat er verwacht werd, omdat 100 concurrenten je al voor waren met een vergelijkbaar artikel over hetzelfde onderwerp.

Het gemak waarmee je met je podcast social media content creëert (video’s, audiograms, etc.) is ook bijzonder. Hierbij hoeft er geen link gepusht te worden en is de engagement vaak erg goed. 

Account-based marketing

Helaas heb ik veel interessante gasten moeten afzeggen vanwege Corona. Maar het gemak waarmee veel drukbezette mensen ‘ja’ zeggen en hun medewerking verlenen is ook bijzonder. Ik weet niet in hoeverre er organisaties zijn die podcasting inzetten als onderdeel van een account-based marketing strategie, maar het is in ieder geval een goede manier om het eerste contact te leggen en iemand te leren kennen.

Bovenstaande is natuurlijk slechts mijn persoonlijke ervaring met een hobby podcast. Zo zijn nog veel meer voordelen te noemen. Hopelijk komt er de komende tijd wat meer diversiteit in het type uitgevers van podcasts.

Deel dit bericht

Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email