Google gaat alle zoekopdrachten versleutelen

Danny Sullivan van Search Engine Land kwam op maandag 23 september met het nieuws dat Google vanaf nu alle zoekopdrachten gaat versleutelen. Dit betekent dat er geen organische zoekwoord data meer in Google Analytics (en andere Analytics software) beschikbaar zal zijn. Voorheen kon je nog zien welke zoekwoorden bezoekers gebruikten in Google om op een website te komen. Door het versleutelen van alle zoekopdrachten, zijn deze zoekwoorden niet meer zichtbaar en worden ze verzameld onder een zoekwoord met de naam ‘(not provided)’.

In oktober 2011 begon Google al met het versleutelen van zoekopdrachten van ingelogde gebruikers (via HTTPS). Volgens Google was dit nodig om de privacy van gebruikers extra te beschermen. Ging het in 2011 alleen nog om bezoekers van Google.com, al snel werd dit uitgerold voor alle ingelogde bezoekers van Google. In de maanden daarna begonnen de nieuwste versies van verschillende internet browsers al hun bezoekers ook over een versleutelde verbinding te sturen in Google.

Omdat steeds meer mensen zijn ingelogd bij Google (of een product / dienst van Google zoals Gmail) en omdat steeds meer browsers gebruikers standaard versleuteld laten zoeken, kwam de groei van het percentage ‘not provided’ bezoekers de afgelopen maanden in een stroomversnelling.

Bron afbeelding: http://www.notprovidedcount.com/

Wat zijn de gevolgen van deze aanpassing?

Deze aanpassing van Google heeft verschillende gevolgen. Met deze data was het onder andere mogelijk om SEO bezoeken, conversies en omzet op te splitsen in branded en non-branded data. De splitsing tussen branded en non-branded is door het wegvallen van deze data niet meer mogelijk. Een doorn in het oog van SEO specialisten, gezien SEO specialisten met name invloed kunnen uitoefenen op non-branded resultaten. Ook werd deze data door SEO specialisten gebruikt om optimalisatiekansen voor pagina’s in kaart te brengen en om het resultaat van een betere vindbaarheid op bepaalde zoekwoorden te monitoren.

Het wegvallen van deze data betekent niet dat het belang van SEO hiermee ook afneemt. Het betekent dat beslissingen in de toekomst meer op basis van trends en minder op basis van exacte data genomen zullen worden. Dit doet geen afbreuk aan de potentie van SEO, dit vergroot juist het belang van een SEO specialist die de alternatieve beschikbare data (uit andere tools) weet te combineren en juist te interpreteren.

Is er ook een oplossing?

Er is geen oplossing die ervoor zorgt dat de verloren data toch inzichtelijk kan worden gemaakt. Er zijn echter wel meerdere oplossingen, die het verlies van deze data deels kunnen compenseren.

Doelstellingen en rapportages

Zoals aangegeven kunnen branded en non-branded bezoeken niet meer worden gesplitst. In plaats hiervan kan er een doelstelling voor alle SEO bezoeken (branded en non-branded) worden gebruikt. Ook kunnen er subdoelstellingen worden bepaald, waarmee acties die voornamelijk bijdragen aan non-branded resultaten beter in kaart worden gebracht. Een voorbeeld hiervan is het uitsplitsen van verschillende soorten landingspagina’s van SEO. Door resultaten van bijvoorbeeld merkpagina’s, categoriepagina’s, productpagina’s en de homepagina van een webwinkel te splitsen in de rapportage, is het ook makkelijker om een stijging of daling in de resultaten van deze pagina’s toe te schrijven aan een gebeurtenis of een SEO actie die in gang is gezet.

Optimalisatiekansen en resultaten monitoren

Het is nog wel gedeeltelijk mogelijk om te achterhalen welke zoekwoorden gebruikt worden om op een pagina te komen, namelijk via Google Webmaster Tools. Indien er een Google Adwords campagne loopt kan er vervolgens in Google AdWords gekeken worden welke woorden goed en minder goed converteren voor een pagina. Verder is de zoekwoord data van bijvoorbeeld de zoekmachine Bing nog steeds openbaar. Ondanks dat Bing maar een klein gedeelte van het zoekverkeer in Nederland vertegenwoordigt, kunnen hier ook trends uit worden afgeleid en kansen worden gespot.

En hoe nu verder?

Naast de hierboven genoemde gevolgen van deze aanpassing door Google, zijn er nog tal van andere gevolgen en oplossingen. Per situatie kunnen de gevolgen verschillen en dient er te worden gekeken naar een passende oplossing.

Dit artikel heb ik geschreven voor De Nieuwe Zaak

Deel dit bericht

Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email