Subdomeinen vs. submappen

Ondanks dat er al veel over geschreven is, merken wij dat er nog veel onduidelijkheid bestaat over het gebruik van subdomeinen en submappen. Wat is het verschil tussen beide? Wanneer zet ik een subdomein in en wanneer een submap? Hieronder zetten we de feiten nogmaals op een rijtje.

Het verschil tussen subdomeinen en submappen
Een subdomein is een onderdeel van een domeinnaam en wordt voor de domeinnaam geplaatst. Het meest bekende voorbeeld van een subdomein is www. Een submap is een map die op het domein is aangemaakt.

Voorbeeld van een subdomein: subdomein.mijnwebsite.nl
Voorbeeld van een submap: mijnwebsite.nl/submap

Het blijkt echter nogal lastig te zijn om te bepalen wanneer een subdomein en wanneer een submap beter ingezet kan worden. Hieronder staan de twee belangrijkste verschillen:

 

  • Google ziet een subdomein als een geheel nieuwe website en een submap als een onderdeel van een bestaande website.
  • Submappen profiteren van het linkprofiel en de autoriteit van het hoofddomein. Subdomeinen moeten grotendeels een eigen linkprofiel en eigen autoriteit opbouwen.

Wat betekenen deze verschillen voor SEO?
Mijn persoonlijke overtuiging is dat je er vanuit SEO oogpunt in de meeste gevallen beter voor kunt kiezen om je content niet op subdomeinen te plaatsen. Het opbouwen van een nieuw, krachtig linkprofiel voor het subdomein kost enorm veel tijd en energie. Toch zijn er ook uitzonderingen, waarbij een subdomein een betere keus kan zijn.

  • Een domeinnaam wordt vaak als anchortekst gebruikt bij het maken van tekstlinks naar websites. Door te zorgen dat de domeinnaam goede keywords bevat, zullen veel anchorteksten ook goede keywords bevatten.Voorbeeld:
    Ik wil boeken en kleding verkopen en ben in het bezit van de domeinnaam www.winkel.nl. Door hier subdomeinen voor te maken, ontstaan de URL’s boeken.winkel.nl en kleding.winkel.nl. Websites die een link naar deze subdomeinen opnemen zullen automatisch al vaak de anchortekst boeken winkel en kleding winkel gebruiken.
  • Sommige bedrijven hebben een erg breed assortiment aan producten. De producten van deze bedrijven worden veelal in submappen op de website gezet, omdat deze bedrijven een krachtige domeinnaam hebben met veel linkpopulariteit en autoriteit. Dit zorgt ervoor dat de producten in een submap vaak automatisch al erg goede posities behalen in de resultaten van zoekmachines. Toch is een eigen subdomein voor sommige producten of diensten aan te raden. Redenen hiervoor zijn de mogelijkheid om een eigen linkprofiel te creëren en de bezoeker niet te verwarren of vermoeien met een product of dienst dat sterk verschilt met de rest van het aanbod.Voorbeeld:
    Stel dat de Hema zou beginnen met het verstrekken van leningen. Dit zou erg ver van het huidige assortiment van de Hema afliggen. De doelgroep verschilt ook van de huidige doelgroep van Hema. Het zou in dit geval voor Hema verstandig kunnen zijn om hier een subdomein voor in te zetten. Met een subdomein als leningen.hema.nl kan ze een linkprofiel maken met alleen maar relevante links voor leningen. Ondanks dat er opnieuw linkpopulariteit moet worden opgebouwd voor dit subdomein, kan er wel voor worden gezorgd dat alle links relevant zijn. Daarnaast kan het vanuit usability oogpunt ook beter zijn om leningen op een apart subdomein te plaatsen. De huidige doelgroep van Hema verwacht namelijk geen leningen op de bestaande website.
  • Tot voor kort toonde Google in de zoekresultaten niet meer dan twee resultaten per subdomein. Door meerdere subdomeinen in te zetten was het hiermee mogelijk om vaker dan twee keer in de top 10 van de Google resultaten te staan.
    Wanneer er op Traffic4u wordt gezocht in Google, worden er vier resultaten in de top10 getoond die van Traffic4u.nl afkomstig zijn:

    • http://www.traffic4u.nl
    • http://www.traffic4u.nl/contact
    • http://blog.traffic4u.nl
    • http://blog.traff4u.nl/tag/seo

    Door meer subdomeinen in te zetten kan het aantal resultaten op de eerste pagina van Google nog verder worden vergroot. Een ingrijpende wijziging in het zoekalgoritme van Google heeft er echter voor gezorgd dat dit argument voor een deel wegvalt.

    Het blijft nog steeds makkelijker om met het gebruik van subdomeinen vaker dan twee keer tussen de eerste 10 resultaten in Google te staan. Toch kan dit nu ook worden bereikt zonder subdomeinen in te zetten. Sinds kort kan het voorkomen dat je meer dan twee resultaten van één subdomein in de eerste 10 resultaten van Google aantreft. Dit werkt echter alleen wanneer er letterlijk op een brand name wordt gezocht.

    Voorbeeld:
    Bij een zoekopdracht naar ‘Microsoft’ staat tussen de eerste zeven resultaten, vijf keer een resultaat van een pagina op www.microsoft.com.

Misbruik van subdomeinen
Het gebruik van subdomeinen was tot voor een aantal jaar geleden een goede manier om een belangrijk keyword in de URL te verwerken. Er werd dan voor ieder keyword een apart subdomein aangemaakt. Zoekmachines trappen hier gelukkig niet meer in, omdat hier misbruik van gemaakt werd. Het maken van subdomeinen om keywords in te verwerken werkt tegenwoordig dan ook niet meer. Het kan zelf als vorm van spam worden opgevat door zoekmachines.

Conclusie
Een subdomein kan worden ingezet om de zichtbaarheid in de resultaten van Google te vergroten en om een eigen en zeer relevant linkprofiel te maken. Een ander voordeel is dat subdomeinen de mogelijkheid bieden om afwijkende producten of diensten aan te bieden die niet direct tussen het huidige aanbod van producten of diensten passen.

In overige gevallen is het vaak beter om te kiezen voor een submap. Submappen scoren gewoon een stuk makkelijker door te profiteren van de kracht van de bestaande website.

Dit artikel heb ik geschreven voor het blog van Traffic4u

Deel dit bericht